Általános ismertető

A XXI. században az utazás az emberek életformájává vált. Évente milliók utaznak belföldre és külföldre különféle motivációval. Van, aki pihenés, kikapcsolódás, sportolás céljából tölt több hetet nyáron a Földközi tenger mellett, mások sízés céljából utaznak az Alpokba. Sokan városlátogatásra mennek egy hosszú hétvégére Európa nagyvárosaiba, vagy egy hazai wellness szállodában pihenik ki fáradalmaikat. Vannak, akiket munkájuk szólít vidékre, külföldre, mikor üzleti úton, továbbképzésen, vagy konferencián, kongresszuson vesznek részt.

Az utazók nagy része szállodában száll meg, s szobafoglalását annak megfelelően végzi, mik az igényei, azoknak milyen szállodák, milyen áron felelnek meg. A tapasztalt utazó szállodája kiválasztásánál arra is figyel, hogy a különféle szállodák milyen minőséget képviselnek.

Mit jelent a szálloda minősége, minősítése?

A szálloda minőségét az általa kínált „hardware” – az épület maga, a szobák mérete, berendezése, a szolgáltató helyek pl. vendéglátó üzletek, business center, konferencia termek, fitness center, garázs, stb. választéka, kialakítása, az azoknál felhasznált anyagok minősége, felszereltsége - és a „software”, azaz a hotel működtetése, üzemeltetése, a személyzet létszáma, felkészültsége, udvariassága stb. együttesen határozzák meg.

A mai utazó számára közismert, hogy a szállodák minőségét a világon általában csillagokkal jelölik, 1* a legalacsonyabb, 5* csillag a legmagasabb kategóriát jelenti. Ugyanakkor az is tapasztalható, hogy azonos kategóriájú – csillag számú szállodák között sokszor lényeges különbségek mutatkoznak. Ennek oka, hogy a szállodák minősítési követelményeiben, a minősítés gyakorlatában országonként eltérések vannak. Egyes országokban a szállodák minősítése kötelező, s azt az állam turisztikai szervezetei, másutt szakmai szövetségek végzik. Vannak országok, ahol a szállodák minősítése önkéntes alapon történik, de pl. Finnországban, az Európai Unió egyik tagországában nincs szállodai minősítési rendszer, Olaszországban, Spanyolországban a követelmények régiónként is eltérőek. Természetesen az egyes országok azonos kategóriájú szállodái közötti eltérésekben nagy szerepe van a földrajzi, éghajlati, kulturális különbségeknek is. Dél-Európában a vendégek kisebb méretű ágyat is elfogadnak a szállodai szobában, mint Észak-Európában, a sűrűn lakott Tokióban még egy 5* szálloda esetében is a szoba, a fürdőszoba kisebb, mint ugyanaz egy közepes színvonalú motelben az Egyesült Államokban. A francia vendégek elvárják, hogy a fürdőszoba tartozéka legyen egy bidet, míg az amerikai szállodákkal szemben elvárás, hogy minden emeleten jéggép álljon a vendégek rendelkezésére. A skandináv országok szállodáiban szinte mindenütt lehet szaunázni, ami viszont kevésbé jellemző a mediterrán térségben.

Ez a helyzet természetesen az utazó, a vendég számára nem kedvező, hiszen nem világos számára, hogy pontosan mit várhat egy 3-4*-os vagy más kategóriájú szállodától a Közel-Keleten, az Egyesült Államokban vagy akár az Európai Unión belül. Ez a felismerés vezette az Európai Unió szálloda és vendéglátó szövetségeinek ernyő szervezetét, a HOTREC-et, amikor néhány éve elkezdett foglalkozni az egyes tagországokban kialakított szállodai minősítési rendszerek egymáshoz való közelítésének előkészítésével, aminek eredményeként 2009-ben eljutottak a Hotelstars Union szállodai minősítési rendszer megalapításához.

Kategoriák 1-5*

A Hotelstars Union- az abban résztvevő országokban - kategóriánként egységesen meghatározta a követelményeket, melyek kivonatosan a következők:

1* - Turista Szerény igényeket kielégítő szálloda

  • Minden szoba fürdőszobával, WC-vel van ellátva,
  • A szobákat naponta takarítják,
  • Minden szobában színes TV van,
  • A szoba berendezéséhez asztal és szék tartozik
  • A szállodában porta működik
  • Telefon, telefax áll a vendég rendelkezésére
  • Bővített reggelit, italokat kínálnak a szállodában
  • Csomagmegőrzésről gondoskodnak

2* - Standard Mérsékelt igényeket kielégítő szálloda

  • Büféreggeli
  • Olvasólámpa az ágynál
  • Törülközők, sampon
  • Polcos ruhásszekrény
  • Higiéniai cikkek árusítása a szállodában
  • Hitelkártyás fizetési lehetőség

3* - Komfort Átlagos igényeket kielégítő szálloda

  • A porta legalább 14 órán keresztül működik, 24 órán keresztül elérhető
  • Idegen nyelven beszélő munkatársak
  • Telefon a vendégszobákban
  • Internet elérhetőség a szobákban, vagy a közösségi térben
  • A fürdőszobában hajszárító, arctörlő kendő
  • A vendégszobában tükör, bőröndtartó
  • Cipőtisztító szerek, kérésre mosás, vasalás a vendég részére
  • Kérésre plusz párna és takaró
  • Vendégpanaszok szervezett kezelése

4* - Első osztály Magas igényeket kielégítő szálloda

  • Legalább 18 órán keresztül működő recepció, 24 órán keresztül elérhető
  • A szállodai hallban kényelmes bútorok, italfelszolgálás, bár
  • Büfé- vagy a la carte reggeli , szobaszerviz
  • Kérésre fürdőköpeny, papucs
  • A fürdőszobában többféle kozmetikai cikk (tusfürdő, sampon, zuhanysapka, stb.), kozmetikai tükör, bőséges lerakófelület
  • Internet elérés és internet terminál

5* - Luxus A legmagasabb igényeket kielégítő szálloda

  • 24 órán keresztül működő recepció, több nyelvet beszélő személyzettel
  • Kocsirendező, ajtónálló, londíner
  • Concierge szolgáltatás
  • étterem
  • Minibár, 24 órás szobaszerviz
  • A fürdőszobában egyedi kiszerelésű, márkás kozmetikai cikkek
  • Internet, PC csatlakozás a vendégszobában
  • Szobai széf
  • Vasalási, cipőtisztítási szolgáltatás
  • Esti ágyazás
  • A szolgáltatások anonym tesztelése

Magyarországi gyakorlat

Magyarországon a szállodák minősítése évtizedek óta a nemzetközi gyakorlatot követi, s a szállodák minőségét ugyancsak 1*-5* jelölik.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége – mint a HOTREC tagja – hosszú ideje részt vett az EU tagországokban működő szállodai minősítési rendszerek harmonizálásának előkészítésében, s 2009 december 14.-én, mint alapító tag részese volt a Hotelstars Union (európai szállodaszövetségek stratégiai partnersége) megalapításában, ezáltal az egységes európai szállodai minősítési rendszer a Hotelstars megalkotásában.

A szállodák minősítése jelenleg nem kötelező. A minősítésre önként jelentkező szállodákban független szakértők megvizsgálják, hogy az megfelel-e az adott kategóriára vonatkozó követelményeknek, s ha igen, akkor erről a szálloda tanúsítványt kap.