Általános ismertető

 

A  XXI. században az utazás az emberek életformájává vált. Évente milliók utaznak belföldre és külföldre különféle motivációval. Van, aki pihenés, kikapcsolódás, sportolás céljából tölt több hetet nyáron a Földközi tenger mellett, mások sízés céljából utaznak az Alpokba. Sokan városlátogatásra mennek egy hosszú hétvégére Európa nagyvárosaiba,  vagy egy  hazai wellness szállodában pihenik ki fáradalmaikat. Vannak, akiket munkájuk szólít vidékre, külföldre, mikor üzleti úton, továbbképzésen, vagy konferencián, kongresszuson vesznek részt.

Az utazók nagy része szállodában száll meg, s szobafoglalását annak megfelelően végzi, mik az igényei, azoknak milyen szállodák, milyen áron felelnek meg.  A tapasztalt utazó szállodája kiválasztásánál arra is figyel, hogy a különféle szállodák milyen minőséget képviselnek.

 

Mit jelent a szálloda minősége, minősítése  ?

A szálloda minőségét  az általa kínált „hardware” – az épület maga, a szobák mérete, berendezése, a szolgáltató helyek  pl. vendéglátó üzletek ,business center,  konferencia termek, fitness center, garázs,  stb.  választéka,  kialakítása, az azoknál felhasznált anyagok minősége,felszereltsége  - és a  „software”, azaz a hotel működtetése, üzemeltetése, a személyzet létszáma, felkészültsége, udvariassága  stb. együttesen  határozzák meg.

A mai utazó számára közismert, hogy a szállodák minőségét a világon általában csillagokkal jelölik,  1* a legalacsonyabb, 5* csillag a legmagasabb kategóriát jelenti. Ugyanakkor az is tapasztalható, hogy azonos kategóriájú – csillag számú szállodák között sokszor lényeges különbségek mutatkoznak. Ennek oka, hogy a szállodák minősítési követelményeiben, a minősítés gyakorlatában   országonként eltérések vannak.  Egyes országokban a szállodák minősítése kötelező, s azt az állam turisztikai szervezetei, másutt szakmai szövetségek végzik. Vannak országok, ahol a szállodák minősítése önkéntes alapon történik, de pl. Finnországban, az Európai Unió egyik tagországában nincs szállodai minősítési rendszer, Olaszországban, Spanyolországban  a követelmények régiónként  is  eltérőek. Természetesen az egyes országok azonos kategóriájú szállodái közötti eltérésekben  nagy szerepe van a földrajzi,  éghajlati, kulturális különbségeknek is. Dél-Európában a vendégek kisebb méretű ágyat is elfogadnak a szállodai szobában, mint Észak-Európában, a sűrűn lakott Tokióban még egy  5* szálloda esetében is a szoba, a fürdőszoba kisebb, mint ugyanaz egy közepes színvonalú  motelben az Egyesült Államokban.  A francia vendégek elvárják, hogy a fürdőszoba tartozéka legyen egy bidet, míg az amerikai szállodákkal szemben elvárás, hogy minden emeleten jéggép álljon a vendégek rendelkezésére. A skandináv országok  szállodáiban szinte mindenütt lehet szaunázni, ami viszont kevésbé jellemző a mediterrán térségben.

Ez a helyzet természetesen az utazó, a vendég számára nem kedvező, hiszen nem világos számára, hogy pontosan mit várhat egy 3-4*-os , vagy más kategóriájú szállodától a Közel-Keleten, az Egyesült Államokban,  vagy akár az Európai Unión  belül.  Ez a felismerés vezette az Európai Unió szálloda és vendéglátó  szövetségeinek ernyő szervezetét,a HOTREC-et,  amikor néhány éve elkezdett foglalkozni az egyes tagországokban kialakított szállodai minősítési rendszerek egymáshoz való közelítésének  előkészítésével, aminek eredményeként 2009-ben eljutottak a Hotelstars Union szállodai minősítési rendszer megalapításához.

Copyright 2010 Magyar Szállodaszövetség